Právní předpisy v legislativním procesu

Návrh zákona o hromadném řízení

V dnešní době často dochází k situacím, kdy z jedné protiprávní činnosti je zasažena větší skupina osob. V procesním světě se musí soudy s jednotlivými případy vypořádat v samostatných řízeních, tj. o každém jednotlivém právu poškozeného se musí vést samostatné řízení, je nezbytné opakovaně se zabývat stejnými otázkami či provádět dokazování. Cílem návrhu zákona o hromadném řízení je umožnit spojení těchto řízení do jednoho, čímž se uspoří náklady státu i účastníků řízení. Návrh je omezen pouze na spotřebitelské spory. Z průzkumu veřejného mínění vyplývá, že 84 % spotřebitelů by hromadné řízení přivítalo.

Předkládaný návrh zákona tak sleduje následující cíle:

  1. Na straně jedné je to snaha zavést procesní nástroj, který zefektivní projednávání většího počtu stejných či obdobných nároků, čímž přispěje k odbřemenění soudů.
  2. Dále je jeho snahou posílení ochrany práv spotřebitelů tak, aby mohli svá práva ve sporech s nepoctivými podnikateli vymáhat efektivně a levně. Návrh by mohl pomoci např. v boji proti tzv. šmejdům.
  3. Konečně je cílem zajistit jednotu soudního rozhodování ve stejných věcech, což se pozitivně projeví na důvěře v českou justici.
  4. Tím, že spotřebitelé dostanou možnost svá práva účelně vymoci, dojde též k narovnání hospodářského prostředí ve prospěch poctivých podnikatelů.

Důležitým prvkem předloženého zákona je maximální snaha o zabránění možnému zneužití vůči poctivým podnikatelům. Návrh zákona tak obsahuje celou řadu pojistek a opatření, které by měly tomuto riziku zabránit.

V Evropské unii má obdobnou úpravu již 20 členských států a podle dostupných informací se velice osvědčila. Návrh zákona odpovídá evropským trendům a dále též unijní iniciativě promítající se do směrnice o zástupných žalobách. Návrh zákona sleduje stejné cíle i principy jako evropská směrnice.

Vládní návrh zákona je v současnosti projednáván Poslaneckou sněmovnou jako sněmovní tisk 775.

Spotřebitelská novela občanského zákoníku

Návrhem má dojít ke zpřísnění podmínek pro uzavírání smluv po telefonu. Napříště k uzavření smlouvy nepostačí jen ústní souhlas během telefonního hovoru. Nově bude moci být taková smlouva uzavřena až poté, co podnikatel po skončení hovoru potvrdí spotřebiteli nabídku v textové podobě a spotřebitel podnikateli tuto nabídku v textové podobě potvrdí. Zakotvení tohoto pravidla je odůvodněno častým zneužíváním tohoto způsobu kontraktace počítajícím s momentem překvapení na straně spotřebitele, zejména jde-li o seniory a jiné skupiny zvlášť zranitelných spotřebitelů.

Dále má novela za cíl uvést právní úpravu smluv uzavíraných se spotřebitelem a opožděných plateb v obchodních transakcích obsaženou v občanském zákoníku do souladu s požadavky unijního práva, respektive napravit dílčí nedostatky v transpozici několika směrnic.

S touto novelou má být také spojena transpozice nových unijních směrnic (směrnice o některých aspektech smluv o prodeji zboží, směrnice o některých aspektech smluv o poskytování digitálního obsahu a digitálních služeb).

Nově se má zlepšit postavení spotřebitele z důkazního hlediska. Ze šesti měsíců na jeden rok má být prodloužena délka tzv. obráceného důkazního břemene. Pokud se tedy vada objeví již v této době, postačí, že spotřebitel na vadu poukáže, a vše ostatní bude na prodávajícím.

Novela je v současnosti projednávána poradními orgány vlády.

Podpora konsensuálního řešení rodičovských sporů a zefektivnění vymáhání výživného (novela občanského zákoníků a dalších souvisejících zákonů)

Cílem návrhu je obecnější podpora konsensuálních forem řešení záležitostí nezletilého dítěte, které zahrnují krom výživy především otázky péče a styku. K prevenci rodičovského konfliktu, podpoře smírného řešení záležitostí dítěte, posílení dobrovolného plnění rodičovských povinností a prohloubení jejich rychlé a efektivní vymahatelnosti se navrhují zejména tato konkrétní opatření:

1. Zavedení možnosti dohody o výživném a poměrech dítěte zejm. pro dobu po rozvodu bez nutnosti jejího schvalování soudem,

2. Zavedení možnosti postoupení pohledávky na výživné jako rychlé cesty k prostředkům na výživu v případě rodičů, kteří jsou sice dostatečně solventní, avšak odmítají výživné platit ze subjektivních důvodů (např. spor s exmanželkou),

3. Nastavení soudních poplatků podporující smírné a rychlé způsoby řešení záležitostí dítěte,

4. Povinnost rodičů, kteří se nemohou dohodnout o záležitostech dítěte, absolvování odborného poradenství v rodinné poradně nebo neformální projednání se soudcem mimo soudní jednání,

5. Soud by již neměl přihlížet k opakovaným šikanózním návrhům na nařízení předběžného opatření ve věcech péče soudu o nezletilé, dnes musí o každém takovém návrhu rozhodnou do 7 dnů a proti každému zamítavému návrhu je přípustné odvolání,

6. Dojde-li ke snížení výživného za minulou dobu za situace, kdy se spotřebované výživné nevrací, zohlední se přeplatky ve snížení nejblíže splatných plateb výživného – prevence zadlužování povinných.

Novela je v současnosti připravena k zařazení na jednání vlády.

Řešení dětských dluhů (novela občanského zákoníků a občanského soudního řádu)

Cílem návrhu je především zvýšení ochrany dětí v právních vztazích a posílení role zákonných zástupců při jejich právním jednání. Dále se chce zdůraznit výchovná funkce úpravy a zajistit vyšší právní jistota jejích adresátů. Celkově se chce předcházet negativním dopadům spojeným se vznikem tzv. dětských dluhů.

Novelou má být omezen rozsah, v němž může být ke splnění peněžitého dluhu použit majetek osoby, které tento dluh vznikl před nabytím plné svéprávnosti. Novela obsahuje také změny v úpravě smluvní pokuty, deliktní odpovědnosti a procesních předpisů.

Návrh dále obsahuje dílčí opatření k prevenci excesivního zadlužení spotřebitelů obecně. Navrhuje se změna pořadí započítávání částečného plnění na vnitřně strukturovaný dluh. Přednostně má být při prodlení spotřebitele plnění započítáno na jistinu, čímž se usnadnit spotřebiteli splacení dluhu a předcházet vzniku stavu, v němž není schopen dluh splnit pro narůstající příslušenství.

Novela je v současnosti projednávána poradními orgány vlády.

Zjednodušení určení otcovství, posílení postavení dítěte ve věcech změny jména a příjmení (novela zákona o matrikách a občanského zákoníku)

Novela předložená Ministerstvem vnitra ve spolugesci s Ministerstvem spravedlnosti zahrnuje rovněž novelu občanského zákoníku, jejímž cílem je rozšířit využití existující možnosti zjednodušeným způsobem konsenzuálně vyloučit domněnku otcovství svědčící manželu matky a současně založit vyvratitelnou domněnku svědčící jinému muži, který je biologickým otcem dítěte. Nově by to mělo být možné i za trvání manželství a také na matrice.

Dále se navrhuje promítnout do zákona požadavek, podle něhož by mělo dítě, které dosáhlo 15 let, souhlasit s jakoukoli změnou svého osobního jména a příjmení, a to i tehdy, pokud by k ní mělo dojít v důsledku změn příjmení jeho rodičů. Dále se navrhuje vypustit pravomoc soudu rozhodovat o změnách příjmení v důsledku osvojení, neboť jde o zbytnou agendu, v níž soud neuplatňuje jakoukoli diskreci či své ryze rozhodovací pravomoci.

Vládní návrh zákona je v současnosti projednáván Poslaneckou sněmovnou jako sněmovní tisk 593.