obsah

Ministerstvo spravedlnosti ČR

Hospodářské noviny (16. 2. 2015): Rozhovor s prvním náměstkem ministryně spravedlnosti Robertem Pelikánem

Zdroj: Hospodářské noviny (16. 2. 2015), Jen ať berou hodně, s. 10.

 

* HN: V pátek jste jel na schůzku s premiérem do sněmovny na kole. To jste hned chtěl ukázat, že nebudete ministrem v limuzíně?

 

            Ne, já jezdím na kole normálně. Přišlo mi, že není až tak ošklivo, tak jsem se projel.

 

* HN: Jak to tedy s vámi bude? Stanete se ministrem?

 

            To se musíte zeptat pana prezidenta. Pan premiér mě ujistil, že mě navrhne. Ale prezident je tím, kdo ministry jmenuje.

 

* HN: Prezident naznačil, že to udělat nemusí. Jako právník máte určitě názor na to, jestli podle ústavy prezident vůbec smí ministra nejmenovat.

 

            Člověk jako já, který je do toho příběhu přímo zasazený, by zároveň neměl být tím, kdo ho právně hodnotí.

 

* HN: Andrej Babiš v úterý oznamoval, že paní ministryně Válková odchází dobrovolně, a snad dokonce i ráda. Ale tak to přece nebylo, končit nechtěla, a vy to určitě jako její náměstek víte.

 

            Řídím se tím, co mi řekla v sobotu: že uvažuje o rezignaci. Víc k tomu říct neumím a nemám ani chuť se o tom bavit.

 

* HN: Jen jestli jste při zvažování nabídky nepřemýšlel o tom, že jednou můžete dopadnout jako ona. Že se také dozvíte až z novin, že proti vám ANO něco má…

 

            Doufám, že když se mnou bude ANO nespokojené, že mi to někdo řekne. Pak bych rezignoval a bylo by.

 

* HN: Jak hodně mluvíte s Andrejem Babišem o justici?

 

            Kdo pana ministra zná, ví, že on není ten, kdo by se dlouze „vykecával“. Setkávám se s ním, když něco potřebuje vědět nebo se chce poradit. Že bychom se nějak pravidelně setkávali, to ne.

 

* HN: Protože ono to vypadá, že ten váš resort jde dost mimo něj. V úterý stav justice na briefingu shrnul hesly jako: Pavel Němec, katarský princ a insolvenční soudce Berka, který po amnestii „někde běhá“… Je to jen zdání a vy od něj máte naopak velké úkoly?

 

            Jak já ho znám, považuje právo a justici za velice důležitou oblast, ale zároveň za oblast, do které se on vůbec nesnaží proniknout. Z byznysu byl zvyklý mít vedle sebe právníky, kteří se mu o tuhle oblast starali. Věděl, že jsou hrozně důležití, ale nemluvil jim do toho. A tohle si odnesl dál. Jako bytostný byznysmen ví, že dobré zákony a soudy jsou pro fungující hospodářství zásadní. Proto se vždycky směji, když slyším o nějakých jeho tajných spikleneckých úkolech.

 

* HN: A jak máte ty dobré zákony a soudy zajistit?

 

            To právě nechává na mně. To je jeho styl, který je velice náročný, ale mně velice sympatický. Řídí vás tak, že vám dá tu důvěru a volnost. A poté jen kontroluje ten výsledek.

 

* HN: Ještě jednou: jak to tedy uděláte, aby zákony a soudy byly dobré?

 

            To je to, co mě samozřejmě na té funkci děsí. Protože kdybych měl zázračný recept, tak bych byl zralý na zřízení nové kategorie Nobelovy ceny. To je strašně dlouhodobý proces…

 

* HN: … máte na to do voleb tři roky.

 

            To uteče jako voda. Je třeba vybudovat sebevědomý a stabilní legislativní úsek na ministerstvu. S tím jsme v létě začali, ale je to proces, který bude trvat. Jednak elitní lidé nerostou na stromech, jednak je třeba je vychovávat. Ale považuji to téměř za to nejdůležitější.

 

* HN: Při vší úctě, nám jako zákazníkům justice je ale jedno, kolik tady sedí odborníků. Chceme, aby zákony dávaly smysl a soudy netrvaly pět let.

 

            To jste přesně jako pan ministr Babiš - zajímá vás výsledek. Ale vy jste se ptali, jak k němu dospět. Takže vám říkám, kde je možná kořen nedostatků v oblasti zákonů. V posledních 10 letech se na ministerstvu přestávaly psát zákony. Nemělo historickou paměť, nikdo nevěděl, co se tu před dvěma lety chtělo, a výsledkem potom je, že se zákony nepíšou na základě fundovaného srovnání se zahraničím.

 

* HN: Narážíte na sporný zákon o státních zastupitelstvích, který napsali sami žalobci, hlavně nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman? A který se vám nelíbí?

 

            Ano, to je jeden příklad. Ale je to všeobecně rozšířené. Když jsem přišel, praxe byla, že když bylo potřeba udělat zákon, vytvořila se expertní skupina z externistů. A těm se řeklo, ať to nějak napíší. Kdo měl v té skupině víc času, protože ti autoři zákon psali při práci, a kdo převážil, ten určoval, jak bude zákon vypadat. Pokud jde o rychlost a kvalitu soudů, to je něco, kde chybí strategie, chybí koncepce. Neznáme odpověď na základní otázky. Třeba jak má vypadat soudce.

 

* HN: Zato víme, že má brát víc než dosud.

 

            To neironizujte. Ono je to důležité. Jedním z důvodů, proč dnes můžeme naříkat nad kvalitou některých soudců, je katastrofální platová úroveň v polovině 90. let. Uvědomte si, že soudcem se člověk stává na celý život. Třeba od třiceti do sedmdesáti. A v téhle době byl průměrný plat soudce 25 tisíc. Zatímco advokáti brali klidně 100 tisíc. Je vám jasné, že kromě pár nenapravitelných idealistů do justice připlula generace, která nebyla tou elitou. Já podporuji, aby v soudnictví byly vysoké platy, abychom z něj mohli udělat elitní obor. Opačnou cestou - nejdřív buďte elita a pak vám dáme ty platy - se jít nedá.

 

* HN: Andrej Babiš říká, že v nejvyšších patrech justice jsou moc vysoké platy. Nejvyšší státní zástupce bere jako premiér.

 

            Záleží, s čím porovnáváte. Jedna varianta je s politiky. Ale druhá s jinými možnými uplatněními elitního právníka. A pak v horních patrech justice nejsou platy přemrštěné. Protože špičkový advokát si vydělá ještě o dost víc. Spíš je otázka, jestli na dolních stupních platy nejsou vyšší.

 

* HN: To je ten opakovaný argument, že začínající chirurg nemá 70 tisíc jako začínající soudce?

 

            No on to nemá ani začínající advokát. Ale soudců zase není tolik, a pokud se nám podaří učinit vše ostatní potřebné, abychom si mohli pravidelně vybrat za soudce 100 nejlepších právníků v zemi, což je počet ročně jmenovaných nových soudců, tak pár korun navíc je velice dobrá cena.

 

* HN: Vy jste nikdy nechtěl soudit? Kvůli penězům?

 

            Trošku máte pravdu. Asi to nebylo rozhodující, nevylučoval jsem, že skončím u soudu. Ale to víte, když se rozhodujete, kam směrovat kariéru, zakládáte rodinu, také potřebujete vědět, kolik budete mít peněz a jaký budete mít kariérní postup. To jsou totiž také věci, které je potřeba řešit. Spousta lidí přijde nadšených do justice. A zjistí, že místo hledání spravedlnosti dělají mechanickou práci v obrovských objemech. My je musíme nechat hledat tu spravedlnost.

 

* HN: Jak?

 

            Především výrazně posílit administrativní personál na soudech.

 

* HN: Na to nejsou peníze, to už víme několik let.

 

            Já myslím, že na to peníze být musejí. Protože na tu administrativní práci pak používáme člověka, který nás stojí těch 80 až 100 tisíc za měsíc. Přestože ji může dělat někdo, kdo ji udělá za 25 tisíc. To je jako když chcete vozit cement, nenajmete si multikáru, abyste ušetřili - a budete ho vozit ve svém bavoráku.

 

* HN: Andrej Babiš o vás říká, že jste v porovnání s paní Válkovou „revolučnější“. Vy připouštíte, že se jako ministr budete muset trochu mírnit. Projeví se to v tom, že se nový občanský zákoník už nebude radikálně přepisovat, jak jste původně chtěl?

 

            Tam se to mírnění skutečně projeví. Soustředíme se na změnu 12 nejpotřebnějších bodů, tu, doufám, úspěšně prosadíme. Velká změna zákoníku byla ode mě naivní, začali jsme s ní příliš brzo.

 

* HN: Takže se velké změny odkládají na neurčito?

 

            Počkáme s nimi. Na jednu stranu je to špatně, skutečně si myslím, že by to bylo bývalo do budoucna pomohlo. Na druhou je to dobře, protože čím víc času na přípravu změn, tím lepší budou.

 

* HN: Pokud tedy měnit z gruntu, tak za dva za tři roky?

 

            Vlastně bych teď k času nechtěl říkat vůbec nic.

 

* HN: Je tenhle ústup daný tím, že proti vašim rychlým a velkým změnám byli advokáti, soudci, profesoři práva, premiér Sobotka…

 

            Je to přesně tak. Ta společenská poptávka tu zcela chyběla. I proto, že by to znamenalo dělat velmi mnoho ústupků, abychom vůbec něco prosadili. Zároveň si myslím, že ta společenská poptávka poměrně brzy přijde. Že ty problémy, které já vidím, se začnou v praxi projevovat stále silněji.

 

* HN: To „mírnění“ se projeví i ve vztahu ke státnímu zastupitelství?

 

            Zase to neznamená, že se budu snažit stát někým jiným. Jen každodenně tlumím tu impulzivnost a snažím se lépe naslouchat ostatním.

 

* HN: Z čeho jste ochoten slevit? Ze vzniku speciálních úřadů vyšetřujících korupci a hospodářské zločiny v podobě, na které se se státními zástupci neshodnete? Nebo ze sporu, jaký vliv mají mít politici na jmenování šéfů státních zastupitelství?

 

            Čeká nás kolo jednání se státními zástupci, potom v koalici. Vlastně nechci označovat, kde umím slevit. Protože je to provázané: v nějaké situaci umím slevit z nominací na vedoucí státní zástupce, ale pokud by se v zákoně měla změnit nějaká jiná věc, pak zase slevit neumím. Čekám, že nám po jednání vypadne tvar, na čem se shodneme a na čem ne. A s tím pak půjdeme do světa.

 

* HN: Pořád platí, že novým zákonem by se státní zástupci stali další silou ve státě, jak jste řekl už dřív?

 

            To už neplatí, ten původní návrh zákona je překonaný.

 

* HN: Dlouhodobě říkáte, že státní zástupci mají být pod větší kontrolou. Proč? Co hrozí?

 

            Já si to nemyslím, moje prvotní výroky asi nebyly dobře pochopené. Mě nezneklidňoval nedostatek kontroly. Kombinace neexistence kontroly ze strany výkonné moci spolu s poměrně přísnou hierarchií struktury státního zastupitelství. Protože poskytnout nezávislost čili odstranit nebo ztížit kontrolu nebude nebezpečné v situaci, kdy to poskytnete každému řadovému státnímu zástupci. Taková moc se obtížně zneužívá, každý má jen tu její tisícinu. Problém je ve chvíli, kdy zároveň umožníte vznik nějakého mocenského centra. Kdy už nebude tisíc malých nezávislých mociček, ale jedna velká nezávislá.

 

* HN: To byl podle vás zákonem posílený vliv nejvyššího státního zástupce a jeho nový poradní sbor?

 

            Přesně. Bylo špatně pochopené, že si je chceme připoutat pod sebe. Myslel jsem to tak, že nechceme mít tento orgán, který by byl nekontrolovaný a nikomu neodpovědný.

 

* HN: V roce 2012 jste napsal, že pokud kauza trafik za funkce exposlanců ODS Tluchoře a spol. nebude odsouzená, pak „pánbůh s námi“. Odsouzená nebude, vztahovala se na ni podle Nejvyššího soudu imunita. Trváte na tom, že to byla korupce?

 

            Já se k téhle věci nechci moc vyjadřovat, dnes po nás tito pánové chtějí odškodné, vyjednáváme s nimi a já musím hrát roli reprezentanta státu. Ty krásné časy, kdy jsem o tom mohl psát, jsou pryč.

Základní informace

Adresa

Ministerstvo spravedlnosti ČR
Vyšehradská 16
128 10 Praha 2

tel.: +420-221 997 111
fax: +420-224 919 927
ID dat. schránky: kq4aawz
IČO: 00 02 54 29
e-mail: posta@msp.justice.cz
Kontakty

facebook twitter

Otevřená data

Aplikace Otevřená data

Ministr spravedlnosti

JUDr. Jan Kněžínek, Ph.D.

Ministr spravedlnosti JUDr. Jan Kněžínek, Ph.D